Kulttuurituottaja -14 haastattelut

”Periksi antamaton, kunnianhimoinen, ja tavoitteikas” – esittelyssä kulttuurituotannon opiskelija Sander Mosel

Kolmatta vuotta kulttuurituotannon tutkinto-ohjelmassa opiskelevan Sander Moselin mielestä hyvä tuottaja on helposti tavoitettavissa, pitää aikatauluista kiinni, ja uskaltaa delegoida ja jakaa tietoa. Lisäksi tuottaja tarvitsee työssään kielitaitoja ja stressinsietokykyä. Asiakaspalvelu on kuitenkin 25-vuotiaan Moselin mielestä kaiken A ja Ö: ”Kaikki yhteistyökumppanuudet, ja sponsorien hakeminen lähtevät asiakaspalveluhenkisyydestä. On tärkeää olla ystävällinen ja luotettava.”

Mosel vietti lukion jälkeen välivuotta, valmensi jalkapalloa ja ajoi taksia – ja pohti mitä haluaisi opiskella. Kaikki lähti kesämökillä syntyneestä ideasta, että silloisen Gangnam Style -hittikappaleen esittäjä PSY pitäisi tuoda suomeen esiintymään. Idea heitettiin vitsillä, mutta Mosel tajusi, että on oikeasti olemassa ala, jossa artisteja pääsee tuomaan Suomeen esiintymään, ja keksi, että häntä kiinnostaa suurten tapahtumien järjestäminen.

Metropolian Mosel valitsi liiketalouspainotuksen takia. Hän nimeää markkinoinnin omaksi jutukseen: ”Tiedän kuinka asioita kannattaa tuoda esille, ja miten massasta voi erottua jollakin kampanjalla.” Metropolian opinnoissa mennään Moselin mielestä syvälle tapahtumatuotantoon, ja asiat käydään yksityiskohtaisesti läpi. Erityisesti Mosel on nauttinut itsenäisistä projekteista, sillä ne tarjoavat ensikosketuksen alaan. Ensimmäisenä opiskeluvuonna hän järjesti Suomen suurimman hiihtolomatapahtuman Reaktorin päätösbileet, ja toisena vuonna hän vastasi nuorille suunnatun Tennari goes Mun Stadi -kesätapahtuman tuotannosta ja markkinoinnista.

Tällä hetkellä Mosel toimii koulun ohella markkinointiyrityksen projekti- ja aluepäällikön tehtävissä, ja tekee harjoittelunaan omaa tapahtumaansa, myös Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoon kuuluvaa Finnish Sauna Festivalia. Ajatus saunafestivaaleista syntyi koulussa, omien projektien esittelypäivässä. Eräs esittelijöistä oli järjestänyt olohuonenäyttelyn, jossa taidenäyttely vietiin jonkun olohuoneeseen. ”Ajattelin, että hitsi, miksi ihmiset käyvät toisten olohuoneessa katsomassa tauluja. Miksi he eivät mene toisten saunoihin kiertelemään”, Mosel kertoo.

Moselin mielestä omia unelmia ei kannata heittää heti pois, vaan niitä kannattaa työstää hieman, ja katsoa syntyisikö niistä jotakin. Hän alkoi kehittää konseptia saunaideansa ympärille, ja tajusi, että vastaavaa oltu vielä koskaan tehty. Koulussa opiskeltiin sattumalta samaan aikaan tapahtuman alkutuotantoon liittyviä kursseja, kuten apurahan hakemista ja hankesuunnittelua, ja Mosel teki kaikki kurssityöt oman ideansa pohjalta. ”Tulin tänne kouluun sillä idealla, että haluan tehdä jotain omaa. Halusin tuoda oman ideani ajatuksen tasolta ulos”, Mosel kertoo.

Moselin idea lähti kantamaan, ja Finnish Sauna Festivalin projektiorganisaatio on kasvanut vähitellen 10 hengen tiimiksi. Ensi kesänä Helsingissä, Turussa, ja Jyväskylässä järjestettävä festivaali luo suomalaisen saunakulttuurin ympärille uuden tapahtumakonseptin: luvassa on muun muassa ennennäkemättömiä saunoja, konsertteja, saunahoitoja, saunajoogaa ja muuta ohjelmaa, yhdessäoloa, ja suomalaista ruokaa ja juomaa. ”Vaikka ei tykkäisi saunomisesta, tapahtumaan voi tulla silti, sillä meillä on erittäin hyvät artistit esiintymässä.

Tulevaisuuden suhteen Mosel ei haaveile mistään tietystä työpaikasta. Hänestä olisi hienoa päästä tekemään montaa erilaista asiaa rinnakkain, yhden määrätyn työtehtävän sijaan. Työllistymismahdollisuuksia kannattaa Moselin mielestä pohtia rauhassa, ja laajasta näkökulmasta: ”Pitää osata katsoa rajojen ulkopuolelle. Tapahtuma- ja kulttuurituotanto on myös markkinointia ja projektinhallintaa, ja sellaisia työpaikkoja on missä vain.”

 

Teksti: Rosa Frauenknecht