Kulttuurituottajat -15 haastattelut

Vilma Salovaara: Strasseja, verkkoa ja Marimekkoa

Salovaara, VilmaEnsimmäinen tästä naisesta mieleen muodostuva ajatus on tanssi.

Vilma Salovaara, 21, opettaa tanssia ja suunnittelee kilpailukoreografioita ja puvustuksia Tanssikoulu DCA:ssa. Kiinnostus puvustukseen alkoi rakkaan tanssiharrastuksen myötä, kun Salovaara alkoi vuonna 2012 piirtää myös koreografioita ja sai samalla mahdollisuuden luoda myös esitysten puvustukset itse.

”Yleensä teen puvut ostamalla pohjalle valmiit vaatekappaleet, esimerkiksi bodyn ja hameen. Budjetissa on helpompi pysyä, ja hyvin usein valmiskappaleet ostamalla saa laadukkaampaa ja paremmin istuvaa, kuin itse alusta asti ompelemalla. Valmiit vaatteet värjään, spray-maalaan, strassitan ja mahdollisesti muokkaan vielä muuten”, hän kertoo.

Jonkin verran Salovaara ompelee myös itse, mutta kokee juuri suunnittelun omaksi vahvuudekseen. Riittääkö valmiskappaleita käyttämällä puvustuksessa edelleen haasteita?

”Kyllä, ehdottomasti! Hyvänä esimerkkinä viime vuosi, jolloin puvustin Pieni merenneito -soolon. Hyödynsimme siinä kalastusverkkoa, koska tarinan mukaan merenneito juuttuu sellaiseen kiinni. Kun verkko oli tanssijan päällä, se takertuikin yhtäkkiä kiinni alkuperäisen puvun yläosaan, joka oli ommeltu täyteen pieniä simpukoita. Onneksi tämä tapahtui kenraaliharjoituksissa, eikä varsinaisessa kilpailussa”, Salovaara naurahtaa.

”Siinä käytännön kautta huomattiin, ettei puvussa saa olla mitään takertuvaa.”

Muiksi tärkeiksi huomioiksi Salovaara mainitsee hameiden pituudet ja materiaalien joustavuuden.

”Koska kyseessä on tanssi, on vaatekappaleiden pakko joustaa suuntaan jos toiseen. Esimerkiksi paitapuserot ostetaan kokoa liian isoina, koska liian tyköistuvat vaatteet eivät toimi”, hän painottaa.

Puvustuksessa Salovaaran unelma olisi päästää luovuutensa valloilleen ilman huolta käytännön toimivuudesta. Se vain tanssissa on harvoin mahdollista.

”Yksi suurimpia idoleitani on kanadalainen Cirque du Soleil. Heidän esityksissään on ihan mielettömiä pukuja ja he ovat ylittäneet kaikki villit rajat siinä, mitä pukuihin voi edes laittaa.”

Jännitystä on ilmassa, sillä tänä vuonna Salovaara pääsee toteuttamaan yhden unelmansa ja hyödyntämään puvustuksessa hänelle rakasta suomalaista designmerkkiä, Marimekkoa. Myös onnellisuus-teemainen koreografia on hänen käsialaansa.

”Suunnittelin puvut, joiden etuosat tulevat olemaan Marimekon mustavalkoisia kuoseja ja takaosat kirkkaan vaaleanpunaista, yksiväristä pintaa. Ajattelin, että tämä on raikasta vaihtelua perinteiseen voimistelupukumaiseen tyyliin, jossa on totuttu räikeisiin väreihin ja kimallukseen”, Salovaara kuvailee innoissaan.

”Nämä asut ompelutan ammattilaisella, koska printit ovat niin graafisia.”

Tällä hetkellä Salovaara kouluttautuu Metropolia Ammattikorkeakoulussa kulttuurituottajaksi. Tulevaisuudessa hän haluaisi päästä yhdistämään tanssia, puvustusta ja tuottajan taitojaan sopivaksi yhdistelmäksi ja haaveilee työpaikasta, jonka alla kaikkia näitä unelmia olisi mahdollista toteuttaa.

”Se olisikin jo sitten vähän suurempi organisaatio.”

 Kirjoittanut Katri Määttänen.